Program ten ma na celu kształtowanie zdrowego stylu życia, w tym aktywne spędzanie czasu, zdrowe odżywianie, dbanie o higienę osobistą. Zawiera także informacje dotyczące profilaktyki uzależnień. Przeznaczony jest dla uczniów klas I-VI. CEL GŁÓWNY PROGRAMU PROFILAKTYKI PROZDROWOTNEJ:
Ułatwienie nabywania umiejętności dbania o swoje zdrowie1
1 Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla sześcioletnich szkół podstawowych i gimnazjów – Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999r. w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego. Dziennik Ustaw Nr 14, poz. 129
CELE SZCZEGÓŁOWE: - uświadomienie konieczności i zasadności utrzymywania higieny osobistej i otoczenia - opanowanie podstawowych umiejętności w celu uniknięcia sytuacji zagrożenia - przyswojenie wiadomości na temat sposobu odżywiania się, znaczenia higieny i estetyki spożywania posiłków, ze szczególnym uwzględnieniem drugiego śniadania - kształtowanie i utrwalanie nawyków aktywnego spędzania wolnego czasu i dbałości o prawidłową postawę ciała - poznanie i przestrzeganie norm społecznych - kształtowanie poczucia odpowiedzialności za własny rozwój - zapewnienie bezpieczeństwa i przygotowanie dziecka do radzenia sobie z problemami - budowanie postawy otwartości, życzliwości i miłości do ludzi - zapobieganie niepowodzeniom szkolnym - poznanie źródeł zachowań problemowych i sposobów zapobiegania im - prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej edukacyjnej w zakresie zależnień - prowadzenie działań profilaktycznych w środowisku
UWAGI O REALIZACJI: Program przeznaczony jest dla uczniów klas I-VI szkoły podstawowej. Proponuje się jego realizację w następujących formach: - godziny do dyspozycji wychowawcy - godziny dydaktyczne - spotkania z psychologiem, pedagogiem - spotkania z przedstawicielami Policji - spotkania z rodzicami - spotkania pozalekcyjne z wybraną młodzieżą - spotkania przeddyskotekowe organizatorów - zajęcia grupowe
METODY I FORMY DZIAŁAŃ PROFILAKTYCZNYCH: - pogadanki - rozmowy - prelekcje zaproszonych gości - pedagogizacja rodziców - filmy, akcje szkolne - konkursy - festyny - treningi asertywności
POSTAWA PROWADZĄCEGO:
1.Nie osądza wypowiedzi, choć nie zawsze musi się z nią zgadzać. 2.Akceptuje i docenia uczucia uczniów, przy czym wyraża swoje uczucia i oczekiwania. 3.Buduje zaufanie grupy, sprawiając, że każdy czuje się pełnowartościowym członkiem grupy. 4.Analizuje przyczyny różnych zachowań ucznia. 5.Jest stanowczy wobec agresywnych i destrukcyjnych zachowań uczniów. 6.Podkreśla pozytywne zachowania uczniów. 7.Szanuje pytania i zarzuty uczniów, dotyczące obietnic, przyznaje się do błędów, jest otwarty na propozycje uczniów. 8.Jest elastyczny, tzn. styl: organizację zajęć dostosowuje do specyfiki grupy oraz do etapów rozwojowych dzieci.
SPODZIEWANE EFEKTY Uczeń zna (wie): - jak prawidłowo dbać o swoją odzież - jak połączyć zdrowie z ubiorem i modą - znaki drogowe, aby bezpiecznie poruszać się rowerem i pieszo po drogach publicznych - jakie są przyczyny wypadków w czasie gier i zabaw - na czym polega higiena urządzeń sportowych i szkolnych - miejsca bezpiecznych zabaw - potrzeby własnego organizmu - jak prawidłowo się odżywiać i jak przygotować posiłki zgodnie z porą roku - sposoby podawania posiłków i zasady ich spożywania - jak przygotować posiłek zgodnie z potrzebami organizmu (pora roku dla nastolatków) - jakie są zalety aktywnego wypoczynku - bezpiecznie bawić się po lekcjach. - gdzie należy odrabiać lekcje i w jakiej pozycji - co to jest stres i co go powoduje - swoje prawa i obowiązki - docenić własną wartość, odrębność, niepowtarzalność - jakie potrzeby mają osoby chore i starsze - jakie są potrzeby osób niepełnosprawnych , chorych i starszych - rodzaje zagrożeń cywilizacyjnych i sposoby ich rozpoznawania - jak zachować się w pobliżu substancji łatwopalnych i toksycznych - jaki wpływ na organizm mają używki - jak dbać o zdrowie psychiczne i jak negatywny wpływ na organizm mają używki
Uczeń umie ( potrafi ): -bezpiecznie poruszać się rowerem i pieszo po drogach publicznych - zorganizować sobie czas wolny i odróżnić wypoczynek czynny od biernego - udzielić pierwszej pomocy w razie wypadku - udzielić pomocy ludziom niepełnosprawnym, chorym i starym - być odpowiedzialny za słowa i czyny - słuchać innych, reagować bez uprzedzeń, nie osadzać innych - zachować się w przypadku znalezienia niewypału. - ocenić jakie zagrożenie wynika z zażywania narkotyków - odmówić osobom namawiającym do picia alkoholu, palenia papierosów, zażywania narkotyków - odmówić w przypadkach namawiania go przez osoby trzecie do podejmowania działań szkodzących jego zdrowiu.
MONITOROWANIE (METODY I NARZĘDZIA):
1.Badania statystyczne: liczba kół zainteresowań, liczba uczniów działających w kołach zainteresowań. 2.Badania dokumentacji: protokoły Rady Pedagogicznej, sprawozdania organizacji i kół zainteresowań. 3.Opinie: ankiety dla uczniów kl. I – III i IV – VI pt. „Przemoc w szkole”, plebiscyt życzliwości. 4.Analiza dokumentacji: analiza wytworów, prac dzieci, analiza opracowanych przez nauczycieli programów pracy klasy, notatki w zeszytach obserwacji, wnioski z ankiet. 5.Obserwacje: obserwacja zajęć pozalekcyjnych, hospitacje, sprawozdania z udziału w konkursie.
ZADANIA SZKOLNEGO PROGRAMU PROFILAKTYKI:
1.Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie uzależnień. 2.Diagnoza środowisk rodzinnych uczniów – rodzinnych uwarunkowań, sytuacji materialnej, zaburzeń zachowania. 3.Pedagogizacja rodziców. 4.Programowanie działań profilaktycznych w środowisku lokalnym. 5.Współpraca z Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej i innymi instytucjami środowiskowymi. 6.Prowadzenie działań profilaktycznych przez organizowanie aktywnych form wypoczynku.
Opracowanie: mgr Elżbieta Lewandowska mgr Renata Łączna
|